Tog med eksemen till doktorn...

Hade ju tänkt mig en skön barnvagns-långpromenad under förmiddagen, samt lek nånstans ute och köpa nån god mat till lunchen. Planerna ändrades när jag kände att NU får det räcka med Jennies eksem-eller-vad-det-nu-är hon fått i armvecken. Har försökt med alla möjliga salvor o krämer. Igår provade jag en aloevera och upptäckte imorse att det hade blivit VÄRRE! Det blev alltså en promenad till doktorn istället! Fast vi inhandlade iallafall god grillad kyckling och potatissallad efteråt och smaskade i oss, så god mat blev det.

Det visade sig ju vara atopiskt eksem (böjveckseksem i folkmun) som ju inte är helt ovanligt bland småbarn, och det tillhör att barn som får det även har drabbats av torr och känslig hud.. Tråkigt att hon skulle få det här :/ Särskilt som det då finns massa extra risk för andra saker som allergier och astma m.m. Det är nog ca 20% som får dessa eksem men för att få det brukar det komma redan under första levnadsåret. Och då hade Jennie inga besvär alls, len och go överallt, det här har ju nyligen uppstått. Dessutom har hon aldrig haft något i ansiktet som "dessa barn" också brukar få. Men men man kan ju inte alltid vara som "alla" andra ;) Och vi får hoppas att det avtar och iallafall inte blir värre. Eksem under ett par år kan man väl leva med men allergier är jag rädd för. Min skräck återkommer dessutom nu då jag ju har mina SÅ älskade pälsbarn också. Men som sagt, får hoppas på det bästa och inte grubbla på sånt vi inte vet något om än.


                           
                                        
                                        
                           

Kommentarer
Postat av: Linn

Lilla Nenne, du får hälsa henne välkommen till min värld, det är just det där jag har, atopiskt eksem. Jag minns inte att jag hade några vidare problem när jag var liten men när jag var runt 15 år small det till ordentligt överallt, både i ansiktet och på kroppen. Nu märker jag inte av det så mycket längre. Värst var det under dem två första åren, sen avtog det men blossade upp på vintrarna. Bästa kärmen ever som tar bort det värsta är Betnovat 0,1 %. De mest jobbiga eksemen försvinner på bara en till tre dagar, detta är dock den starkast på marknaden och får inte användas mer än två veckor i sträck. Vad fick ni för salvor till lillflickan? Usch jag minns att jag fick eksem i hårbotten och var tvungen att hälla flytande kortison där, fan vad det sved! Kliade ju såklart i sömnen, vantar på säger jag! Förhoppningsvis blir hon snart av med det, som sagt har jag bara haft problem i fem år lite drygt av 25 så det är inte så farligt. Puss o kärlek!! Allergierna däremot har jag alltid haft mer eller mindre och astman fick jag nyligen. Men jag klarar av Linus utan problem så hoppas inte att det skulle vara några problem med Max o Minus!! Puss igen :)

2010-04-08 @ 21:21:33
Postat av: Linn

Kan det inte ha varit parfym i aloe veran? Sådana krämer fungerar defintivt inte om huden är irriterad. Inte Nivea eller annat skräp heller som sägs vara mot torr hud som finns i affären. Näe från Apoteket har grejerna alltid funkat, dock inte Locobase, Helosan, Canoderm eller Propyless - hemska produkter som bara gör allt värre. Iaf för mig, och dem rekommenderas t.o.m, iaf Canoderm och Propyless. Testa er fram. Jag använder Mildison till dem värsta partierna och CCS rosa eller gröna flaskor hudlotion/bodylotion med Shea Butter utan parfym. Den funkar att smörja in hela kroppen med för att undvika att bli torr. Jaha, Linns lilla hudkrämsskola här då :) Hoppas det ordnar sig :) Hittar man bara en produkt som passar brukar problemen försvinna och hålla sig borta. Är eksemen riktigt illa - be om Betnovat, den är överlägsen! Puss nr 3 :)

2010-04-08 @ 21:26:47
Postat av: Erika

hihi vad giulligt! ja man får väl bara hoppas på att städmanin håller i sig ett bra tag typ tills de flyttar hemmifrån ;)

2010-04-08 @ 22:46:33
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Carro

Hej gumman! Jobbigt med eksem oså.. Jag hoppas att det inte är atopiskt eksem. Många barn har små eksem i den åldern av olika saker. Håller tummarna för att det inte är allergi oså <3

2010-04-09 @ 14:13:08
URL: http://linaro.blogg.se/
Postat av: Thina

Mjo atopiskt eksem är det enligt läkaren men det kan gå över och inte behöver man utveckla allergi för det men man blir ju lite skraj.

2010-04-09 @ 15:28:26
URL: http://superthiniz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback