Skänninge marknad

- Välkommen tillbaka SuperThiniz - tack tack..

Jag fick nys om en viktig händelse i trakterna omkring staden jag bor i. Det är ju den 4 augusti idag! Vilket ju innebär att det är SKÄNNINGE MARKNAD 2010. Den årliga jättestora marknaden som jag även som liten knodd åkte till. Jag försöker nu övertala pappa Marcus om att en barnkarusell och langos vore pricken över iii:et.





Lite faktum för er som kände att wooow lite langos i den gamla staden vore trevligt! :


Skänningemarken är namnet på den marknad som hålls den första onsdagen och torsdagen i augusti varje år i staden Skänninge i Östergötland.
Denna marknad är Sveriges äldsta och största torg- och gatumarknad.
Tusentals människor samlas till folkfest. Det är en tradition med tusenåriga anor. Den gamla medeltida staden blir till en enda stor festplats.
Minst 120 000 personer besöker Skänningemarken varje år. Ungefär 1 700 marknadsplatser (sk stånd) inryms på marknadsområdets yta. Totalt finns det försäljare (sk knallar) på mer än 5000 löpmeter.
Dessutom närvarar varje år Axels Nöjesfält, som är Nordeuropas största ambulerande tivoli. Anledningen till denna marknadstradition ligger tusen år tillbaka i tiden då Skänninge tidigt blev ett viktigt handelscentrum.

Källa: Wikipedia



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback