Mer semlor till folket!

En stor grej för mig när jag varit gravid är SEMLOR. Konstigt, men säkerligen inte mer konstigt än alla andra olika cravings folk har som gravida :D Måste säga att jag inte ens tröttnat trots detta, utan jag är fortfarande lite sugen ibland. Nu börjar semmelsuget komma igång och det passar ju utmärkt då det snart är underbara semmeldagen :) Men numera är jag nöjd med högst EN semla i taget och det blir nog inte mer än 3 per år i vanliga fall ;) Som pregnant gällde typ 8 semlor på tre dagar.

Här är en av de gånger jag och Anna har bakat semlor, för 3 år sedan ungefär :) Men det ser ut som att någon har tagit sig en tugga på den uppe till höger? Isåfall vet jag VEM det är com tjyvat, och det är inte jag faktiskt!

                                            

"En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg (då den serveras i ett fat med mjölk), är en slags bulle eller bakelse av ljust vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland heter bakelsen fastlagsbulle. En semla är på finlandssvenska, i närmare anslutning till ordets ursprungliga betydelse, vad man i Sverige kallar småfranska, fralla, rundstycke eller Pain Riche.

Semlan åts från början enbart på fettisdagen under fastlagen. Senare, när svenskarna inte längre brydde sig om att fasta före påsk, blev det tradition att äta den varje tisdag under fastans sju veckor. I dag börjar bageritillverkade semlor säljas strax efter jul (ibland till och med före jul) och finns tillgängliga varje dag fram till påsk." - Wikipedia


OCH ifall det är någon som äter semlor ENDAST när man "ska" så bör ni ha koll på dessa datum...

2010:
16 februari
2011: 8 mars
2012: 21 februari (vadå att det blir en fet semmeltårta på Jennies födelsedag här)
2013: 12 februari


Kommentarer
Postat av: Marina Bengtsson

Jag åt min första i går, så himla gott

2010-01-21 @ 13:31:39
URL: http://lakritsviolen.blogg.se/
Postat av: Anna

Åhhh, HUR sugen blev jag nu då? Sjukt gooott! Kan jag inte baka det så vi kan fika det när vi flyttar? Kaffe och semlapaus?:D Pusspuss

2010-01-21 @ 13:59:50
Postat av: Milla

Oj vad du har tagit reda på fakta!

Jag har ju redan tjuvat lite på semlor, men bara 3st fast jag är gravid.

Det ät ju du på en timme =)

puss puss

2010-01-21 @ 17:41:08
Postat av: Thina

haha!

2010-01-21 @ 18:22:53
URL: http://superthiniz.blogg.se/
Postat av: mamma

så himla smarrigt! varför inte utlysa en semletävling, den som äter flest semlor...får fundera på vinsten, det blir kanske att åka till Skara o tävla med Bert Karlsson. Honom lär ju vara svår att slå i semleväg.

2010-01-22 @ 10:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback