Wabi sabi

                                                       

Wabi sabi. Vet ni vad det är?
Det är en gammal österländsk inredningsfilosofi som innebär att finna det vackra genom historia eller enbart sin egen känsla - så att nötta och trasiga saker kan överleva ännu längre genom att man framhäver det viktiga med dem och sätter sakerna på ett rätt ställe. Man ser skönheten i det naturliga. Man ser det fina med möbler eller andra saker som slits, åldras, gulnar, bleknar. Det personliga, och allt som inte är perfekt duger bra ändå och kan verkligen göra ett hem.

Wabi sabi är en sorts inredning som blir allt mer populär. Skoj känner jag som inte har en tjock plånbok ;) Jag gillar verkligen den idén och den handlar inte om att det ska se rörigt ut, tvärtom så är en riktig rensning det man bör börja med. Och sedan då? Jo, bevara de ting som man sparat trots sprickan eller vad det nu kan vara - de ting som du inte velat kasta, trots sin brist, just för att de betyder så mycket för dig. Hur ofta har man inte varit med om det genom åren liksom? :) De sakerna kan du inreda med. Det gör hemmet härligt personligt och mysigt och jag tror man får en bra känsla inombords av att leva i sitt hem när det ligger så mycket kärlek och historia bakom det.

                                        




Jag skulle nog säga att det är att se det vackra i det fula, och det tankesättet har jag börjat leva efter mer och mer. Fast för min egen del kan det även innebära att klä om eller laga saker och det är inte riktigt Wabi sabi. För den filosofin menar då att man tar bort historian bakom föremålet och att kärleken till prylen kanske försvinner då det inte längre är som förut.

                                                        


Kommentarer
Postat av: Erika

jag har inte svarat på alla frågor än, så du kan fråga något i det inlägget om du undrar något :-)



Ha en riktigt trevlig helg!

2010-03-12 @ 17:41:00
URL: http://onechicmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback