In christmas time...

...ja jag vet inte.. Känner ni någon julkänsla? Här känns det inte av mycket av det, och det beror på extrem orkeslöshet, att jag inte julpyntat på riktigt än - bara småfixat lite, och att vädret är inte-alls-vinter - Det förstås säkert.

Men dagens försök att få julkänsla har bestått av:

...en titt på tomtar...
Kastade en hel del små prydnadssaker bl.a. tomtar i rensningen av julsaker i söndags. Men dessa ska få vara kvar, och ett par till varav en är en sådan där sötsak till tomte som "inte ser" som jag brukar säga. De är ju så gulliga de som har luvan nerdragen över ögonen ;)



...att göra klart adventsljusstaken till köksbordet...
Jag och Jen gick en promenix i det inte så härliga vädret (blev dock lite sol idag som jag önskat) och så gick vi till brevlådan för att posta ett kuvert och in i affären för att shoppa mossa ;)
Så vi är lite efter helt enkelt och tänder första ljuset efter första advent. Men det gör inget.



...bak av en saffranskaka.
Den blev riktigt lyckad, gottgottigottgott! Och Marcus blev glad förstås.


Det var även på ett superlätt recept taget från http://www.recepten.se/ då jag tappat bort mitt braiga recept på den. Och jag testade att faktiskt göra som det stod med bara EN påse saffran, vilket blev hur bra som helst.

Saffranskaka

Du behöver:

  • 200 g margarin eller smör
  • 1 påse saffran, 0.5 g
  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 ½ dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl

Garnering:

  • florsocker

Såhär då:

-Smält smöret och låt det svalna och bröa en kakform
-Sätt ugnen på 175 °
-Vispa ägg och socker poröst
-Vispa ner saffran, bakpulver och mjölk
-Tillsätt vetemjöl och det smälta smöret och rör till en smet
-Smeten i formen och in i ugnen, nedre delen i ca 45 min
-Sikta över florsocker vid servering


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback