Ledsen och stressad

Så, nu är det hemskt nära till att jag bryter ihop helt. Jag hinner ingenting, julklappsköret som ska vara roligt är ett enda virrvarr bara för att jag alltid måste känna att jag gör allt själv. Jennie har ont (troligtvis).. det är gnäll hela tiden om man inte bär henne och jag lider med henne och min rygg gör att jag inte orkar bära.
Hittar inte listan med maten som är kvar att handlas inför jul, måste ha den för att lätt ha koll på vad jag har och vad jag ska fixa. Vet dessutom inte vad jag ska göra för efterrätt på julafton. Fikat jag fixat känns inte helt kul, hade velat göra något mer extra liksom. 
Just nu känns allting skitjobbigt och jag vill bara strunta i precis allt - stanna hemma och krypa ner i sängen över julen. Det får jag med ångest över eftersom jag vill känna att detta är kul som jag brukar och för att Jennies första jul ska bli mest mest mest mest mest bra.
Nu vill jag bara gråta och önska att julkorten hade blivit gjorda på pysseldagen och ivägskickade. Ja, inte ens dem kommer skickas iväg snarast och inte ens ifall jag skulle få iväg dem snarast skulle de komma innan jul troligtvis.
Jag måste städa hur mycket som helst och det tar otäckt lång tid att få till det riktigt rent och fint som jag vill ha det. Jag behöver tvätta, laga mat och klä granen och fixa julskinkan.
Jag klarar inte av stress, och måste ta det lugnt men när hinner man ta det lugnt!? Önskar att jag hade ett hundratal släktingar (har typ inga nästan) eller vänner som bara älskade att ta hand om oss och hjälpa till så jag slapp må såhär. Önskar att jag fick den energin serverad av några för då skulle jag också orka hjälpa till tillbaka, vilket bara är kul.

Kommentarer
Postat av: freyda

försök koppla av lite söt. tänk på att allt det du har o göra nu ska du göra för att det är kul, inte för att du måste.



tänkte på en sak.. du brukar ju sälja saker över tradera. du har inga häftiga kläder du vill bli av med? :)

2008-12-20 @ 17:32:45
Postat av: Lena

Men fy så jobbigt du har det! Vet du vad...Ta det bara lite lugnt och sätt dig ned och tänk efter va som är viktigast. Man måste prioritera för att orka ibland! Din julafton kommer bli roligare om du orkar vara närvarande än om du har en vrålhäfftig efterrätt tex. Dina gäster och du själv lär ha roligare om du orkar umgås...så ditt hem måste inte vara tipp topp! Det blir jul ändå. Jag har dragit ned massvis när det gäller julförberedelser. Jag gör det som är kul och så klart att man vill städa undan lite också med beteckning på lite. Inte gör jag sådandär julstädning som jag gjorde när jag var ung och fejade högt och lågt, rullade köttbullar, fixade massor av pynt, julklappar högt och lågt till alla, osv. Nä det får ligga på en realistisk nivå så att det är kul.



Nu blev det ett långt svar och vet du vad? Jag tror du grejar detta. Julen ska vara kul inte full av krav som man faktiskt själv tar på sig. Våga göra det så enkelt som möjligt. Kramar från Lena som tar en paus ifrån städandet...och då snackar vi vanlig städning fast lite extra då vi renoverat i vardagsrummet. Jag ska ha krafter kvar till Juldagarna och de ska du också se till att ha! :D

2008-12-20 @ 19:02:05
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åhh vad jag önskar att jag kunde hjälpa dig gumman!!!!

2008-12-20 @ 21:52:06
Postat av: Christina

Önskar jag bodde närmre, hade varit mycket lättare att mer spontant titta över då och hjälpa dig lite... Har flera gånger tänkt att jag önskat att jag kunde det... =/

Men du, försök tänka på att det allra viktigaste med julen är ju att du får umgås med dina nära och kära, inte hur 'perfekt' allt annat är även om jag förstår dig... kram

2008-12-21 @ 00:46:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback