Konsten att leva tillsammans

"Konsten att leva tillsammans"

Så hette föreläsningen som jag och Marcus var på ett par timmar igårkväll.
Jennies farmor och farfar var så snälla och kom hit och tog hand om henne medan vi var där på Sågträffen och hörde vad Sverker Wadstein hade att säga om kärlek och relationer.
Det var verkligen intressant och bra. Känns toppen att vi gick på den föreläsningen, och tillsammans.
Alla borde gå på sådant! Det är ju riktigt bra för att lära sig förstå sig på både sig själv och andra.
Blev lite förvånad över att min kära sambo ville gå på den, men jag blev glad :) Kärlek är ju något som måste vårdas hela livet och för varje ny händelse i livet innebär det ju att man går igenom faserna om och om igen och är man inte medveten om dem så kan det ju vara så att man inte fortsätter leva tillsammans tyvärr.
Det är rätt många par som lämnar varandra när de fått barn. Jag förstår att man kanske gör det för ofta kan det innebära en extrem påfrestning på förhållandet man hade till varandra och man glömmer bort det man hade som gjorde förälskelsen så stark. Det är ju ofta jobbigt att få barn, även om barnet i sig är väldigt älskat och ger så mycket glädje. Men när man gått igenom den fasen, som Sverker kallade för "elände" lite snyggt, så kommer man till fasen som kallas Mognad, då flyter det som varit jobbigt på och man har fått mer insikt och erfarenhet av saker och ting och man börjar längta tillbaka till varandra och försöker ställa allt till rätta igen.
Man blir oftast som kär på nytt då och är tillbaka i fas nr 1 som då är "Förälskelsen".

Sverker Wadstein är 42 år och trebarnspappa. Han driver företaget "Bra Relationer" som bl.a. sysslar med Familjerådgivning med en mottagning i Norrköping.
Föreläsningen igår handlade om att vårda kärleken, om konflikthantering och personlig kommunikation.

Måste återigen säga att det här var otroligt givande, är jätteglad att vi kom iväg på detta. Jag har det där "tänket" rätt rotat i mig men ändå fick jag mycket att fundera över, och framförallt fick jag insikt om mig själv. Varför jag reagerat som man gjort ibland och att jag borde försöka göra annorlunda då istället för att det annars bara förstör för mig själv.
Inte för att jag har svårt att prata heller *host host* men nu vet jag ännu mer också om hur viktigt det är med kommunikationen med sin partner för att förstå varandra och för att undvika onödiga missförstånd.

Om ni får chansen, så gå på sådant här! Personlig utveckling är så fantastiskt, som ni vet att jag tycker :) Man kan ändra på så mycket genom att tänka på ett bra, positivt sätt. Det har jag stor erfarenhet av både när det gäller mig själv och mina vänner.




Kommentarer
Postat av: Viola

Det låter jätte intressant! Hade med velat gå på den, man kan ju göra det även om man inte har problem i förhållandet liksom, som förebyggande för att veta ungefär vad som komma skall.

2008-11-20 @ 22:52:43
URL: http:// violiejolie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback