Kängurumetoden

Tänk det heter visst Kängurumetoden som vi använde på sjukhuset då Jennie kommit till världen. Det visste jag inte att det hade något särskilt namn. Mycket intressant faktiskt. Man bär sin bebis som en känguru, på magen.

Vår nyfödda dotters mycket låga temperatur behövde bli normal och förutom att hon låg i värmesäng i flera dygn så behövde hon också ligga på oss och både hon och en själv skulle vara bar på överkroppen. Hud mot hud alltså.
Många sjukhus använder hellre den metoden än kuvös numera, det anses vara bättre då den förbättrar barnets immunförsvarsutveckling, amningsförmåga och sömnrytm förutom då temperaturregleringen.

Är så fascinerad över allt som kroppen klarar av på egen hand, det är helt otroligt verkligen - och den faktaresa jag fick göra genom att vara gravid, vara med om förlossning och följa mitt barns utveckling är så enormt intressant och häftig! Har inte "bara" min fina flicka att vara såhär tacksam över alltså utan även det att jag fick äran att vara med om allt detta, vägen till att bli mamma och förstås efteråt. Och resan bara fortsätter.


 

 

Kommentarer
Postat av: sandra

Hej hej! ja ska börja nu i slutet på mars på nytt jobb. Låter trevligt ska kolla så jag inte jobbar, men vet inte om jag har barnvakt ska jenniE vara med? KRAMAR

2009-03-04 @ 19:24:48
URL: http://sandrajjjj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback