Zamiakalla

Jag har nu några av farmors växter här hemma, och är väldigt rädd om dem. Läste lite om denna gröna vackra växt med tjocka blad, just för att jag vill ju ta hand om dem på bästa sätt så att de trivs även hos mig. Fick då se att det stod "lättskött" överallt, vilket glädjer oss enormt i det här hemmet. Därför tänkte jag också tipsa er (genom att blogga ner det i kategorin "inredning") om ni behöver införskaffa nya växter! För vem vill inte ha lättskötta sådana!



Namnet på växten är Zamiakalla (Zamioculcas zamiifolia) som är ifrån familjen Araceae, kallaväxter. Dess ursprung är östra delarna av Afrika och från ön Zanzibar. Växten klarar dåliga ljusförhållanden och snål vattentillförsel mycket bra. Den vill gärna stå i ljus men den mår även bra i mörkare förhållanden men ska då vattnas mindre förstås. En bra regel att följa är: Inte för kallt och inte för vått. Växtnäring är bra att ge varannan vecka, och under vintern en gång per månad.

Kommentarer
Postat av: wickii

Jag känner bara en person som lyckats ta död på en "garderobsblomma" (som dem just kallas antar ajg för att man kan nästan glömma bort dem utan att dem tar skada) Och det är Alexandra Carlsson! Ta hand om dig

2009-03-02 @ 21:36:17
URL: http://wickiis.blogg.se/
Postat av: Alexandra Carlsson

Vilket jävla påhopp!!!!

Har faktiskt aldrig ägt en garderobsblomma. Kanske är det just en sådan jag behöver:P!

2009-03-05 @ 16:18:37
URL: http://dojjanjagandreas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback