Att vilja och att inte vilja

Galet jobbiga drömmar har jag haft senaste tiden.

Förutom de återkommande träffarna (som jag trots tårarna älskar) med min farmor som oväntat lämnade oss förra året, så har jag drömt både konstiga och fina men sorgliga drömmar och vaknar helt svettig. Inatt träffade jag en gammal vän som även han lämnat jordelivet för bara ett tag sedan. Jag har inte träffat honom på flera år, men inatt träffade jag honom och det var ett fint återseende med vackra ord och omfamningar. Det fick mig att tänka lite extra idag på honom och hans sätt att försvinna från oss. Jag hoppas att han valde rätt, för hur kan man veta innan? Och vet man ens efter? Hoppas att han vilar i lugn och ro nu.... 

                                                                   

Det här personen valde att lämna alla för att han helt enkelt inte ville/vågade/orkade mera:

Många tycker att det är fel och egoistiskt det här med att ta sitt eget liv. Jag förstår inte helt hur det kan vara egoistiskt - för i sanningens slutända så är man ju en egen person som borde ha rätt att styra över sitt eget liv. Ingen annan vet faktiskt exakt vem man är eller hur ens tankar och känslor styr en. Man känner sig själv bäst i alla lägen för det är bara en själv som kan sin egen insida. (Att det däremot är fruktansvärt när man har valt ansvaret som det innebär att skaffa sig egna barn så kan tankarna svaja för mig en hel del. Jag känner då att man bör ha undgått sådana känslor eller lärt sig att vilja leva gott innan man skaffar barn, men det är svårt det där... man vet ju inte hur livet fortgår alls). I stort sett tycker jag iallafall att man har rätt att välja sina egna vägar oberoende av vad andra tycker om dem, att man har rätt att styra över sitt eget liv även om det innebär ett sådant beslut som Rickard valde nu i december som var, nästan 26 år gammal.

Sedan är det här förstås fruktansvärt sorgligt och hemskt att det ska behöva gå så långt och kännas så tungt och svårt för en människa, och jag förstår även de nära som har svårt att förlåta dessa val.

När jag tänker på detta så tänker jag mycket på Erik också. Min mammas morbror som tog sitt liv nyligen. Hans fru dog i en cancer de jobbat hårt med att trotsa. Det gick inte vägen, men han trodde att det skulle gå hela tiden. Han ville inte leva mer efter hennes bortgång och det var ett tragiskt besked för oss anhöriga när han efter en liten tid valde bort sitt liv. Jag försvarade honom i tårar medan mormor grät och var arg över hans beslut. "Men jag finns ju, hur kunde han lämna mig?" var den största frågan hos henne och hon anklagade honom för detta ett bra tag, kanske än. Jag har försökt berätta det här om vad jag tycker och hon tar in det ett tag. Men de stod varandra nära och jag inser att det är svårt att förstå det här då. Lider med henne enormt mycket och hur mycket jag än förstår Erik så förstår jag vår sorg över HANS beslut också. Livet är som det är. En del är lyckliga, en del inte. En del känner sig färdiga med livet och tycker att det räcker. En del vill inte bli gamla och sjuka utan dö medan de mår bra och känner sig tillfreds med att de har upplevt glädjen i livet. En del orkar inte vänta på att lyckan och glädjen ska komma, och oroligheten försvinna. Jag tror verkligen att vi måste försöka förstå varandra mer än vi gör. Oavsett vad som händer med de vi älskar, tycker om, bryr oss om, minns.


Kommentarer
Postat av: sandra

Hej hej! jag har fått tipsen rum och intriör och village än så länge men jag hör av mig. village hade den inte när jag kollade. kram

2010-06-11 @ 07:01:19
URL: http://sandrajjjj.blogg.se/
Postat av: mamma

Väldigt FINT skrivet..om tankar känslor o livet...

2010-06-11 @ 11:12:16
Postat av: Hella

självmord är sjukt svårt ämne.

2010-06-11 @ 12:13:29
URL: http://kezia.bloggagratis.se
Postat av: Elin Grindemyr

Såg att du & Sandra skrivit om den vita klockan! Jag säljer den i min webshop www.grindemyr.se

Under kategorin inredning -nyheter hittar du den ;)

2010-06-11 @ 14:58:06
URL: http://grindemyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback