Tryggare kan ingen vara

Jag brukar inte diskutera tro/religion här i bloggen och det är inget jag precis kommer att göra heller eftersom min huvudsakliga tro på människan grundar sig i att alla får tro vad de tror - inget mer med det utan jättebra dock om man över huvud taget HAR en tro tror jag, då det säkerligen kan hjälpa hjärtat sitt många gånger om. Brukar vara ett känsligt ämne detta ;) Men med detta kan jag då även säga att Jennie är inte döpt utan vi beslutade att hon skulle få bestämma detta själv när hon kan det. Och varken jag eller Marcus är med i kyrkan. Han för att han inte tror på Kristendomen eller något annat, och jag för att jag är Wiccan och alltså inte kristen.

Men, det är fint med kyrkor som med många andra stämningsfulla saker och även om jag inte tycker det känns rätt det prästen säger vid ett dop eller att man lovar att älska varandra inför en gud så är det FINT med ceremonier tycker jag. Det här är ju ett superkänsligt ämne alltså, vilket jag heller inte förstår faktiskt :) Men vad tror ni? Tror ni något eller på något? Det är intressant helt klart.

Jag var ju på dop i helgen som var och de hade valt en psalm som jag, trots allt (eller jo jag är döpt från början), blev uppväxt med genom att jag och farmor hade några sånger vi sjöng varje kväll när jag sov hos henne. Jag har alltid sett detta som en "sång" mera och den betyder väldigt mycket för mig då på grund av min älskade farmor. Jag bestämde att denna skulle finnas med på farmors begravning förra året och vara från oss tre barnbarn till henne. Det är liksom VÅR sång. Vilket även innebär att jag kan säga att det inte var helt lätt att höra den igen nu på dopet... För jag grät mer än sjöng den till farmor då förra året, tyvärr. 

                         Den är fin tycker jag, efter min barndom. Tryggare kan ingen vara.

                            

Kommentarer
Postat av: tezzan

den låten e fin :D

2010-05-07 @ 19:56:09
URL: http://tezzankullbohr.blogg.se/
Postat av: mamma

ja, den psalmen är fin. ja, det kan vara svårt med tro...ibland vill man tro ibland kan man inte..Men det är fint med ceremonier..ibland kan kyrkan ge ro..Fast allra finaste kyrkan bland fina för mej är ju den vackra San Francisco kyrkan nere på Teneriffa där vi gifte oss..

2010-05-08 @ 14:07:52
Postat av: mamma

ja, den psalmen är fin. ja, det kan vara svårt med tro...ibland vill man tro ibland kan man inte..Men det är fint med ceremonier..ibland kan kyrkan ge ro..Fast allra finaste kyrkan bland fina för mej är ju den vackra San Francisco kyrkan nere på Teneriffa där vi gifte oss..

2010-05-08 @ 14:09:05
Postat av: Christina

Jag tror att det ligger något i de flesta religioner om man ser dem i väldigt grova drag, men jag tror inte på någon specifik gud i sig, snarare typ moder jord eller något. Eller kort och gott, jag tror på att försöka vara en så bra människa som möjligt... =)

2010-05-10 @ 19:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback